събота, 19 май 2012 г.

Зелен чай


Вече знаем, че всички видове чай се добиват от вечнозеленото растение Camellia Sinensis.Остава да разберем какво ги различва един от друг.
 В зависимост от начина на обработка и степента на ферментация, се променя не само вкуса,  аромата и качеството на чаената запарка, но и въздействието на чая върху здравето. Причината е в това, че в неферментиралите листа на зеления чай се съдържат по-голямо количество полифеноли, които се променят химически в процеса на ферментация при черния чай и улонг. Полифенолите са естествени химически съединения, които се съдържат в някои плодове, зеленчуци и др. Катехините са подгрупа на полифенолите и притежават силни защитни и антиоксидантни свойства – от предпазване на храните от разваляне, до спиране развитието на рака Катехиновото съдържание на зеления чай е 15-30% от сухото му тегло, при “Черен дракон” е 8-20% и на последно място е черния чай с 3-10%. Предпазването на полифенолите от окисление е най-важният момент от производството на зелен чай, поради това в надпревара с времето,  листата се пренасят за преработка.
- В Китай чаените листа бързо се изпичат на дървени въглища.
- В Япония се попарват за 20 сек. в големи въртящи се цилиндри.
- В Индия се въртят в нагорещени  цилиндри за 7-10 мин.
   Съществуват различни видове полифеноли, включително и флавоноиди,  а катехините са определен вид флавоноиди, намиращи се в зеления чай. Благодарение именно на тях, зеленият чай предпазва от повечето опасни и смъртоносни заболявания, от които страда човечеството днес.
  Флавонолите са подгрупа на флавоноидите и предпазват тъканите на тялото от вредното въздействие на свободните радикали, като ги улавят и унищожават. Те действат съвместно с витамин С и подпомагат заздравяването стените на кръвоносните съдове.
   Още през седемдесетте години лекарите са били изненадани, че хората пиещи  зелен чай са по добре защитени от рак, сърдечни заболявания, инфаркт, инсулт, инфекции, зъбен кариес, диария и др. Чаят  сериозно и дълго е изследван и е установено, че може да:
   Повишава дейността на имунната система чрез антиоксидантното си действие и предпазването от действието на свободните радикали, които отслабват естествената защита на организма.
   Предотвратява трансформацията на нормалните клетки в ракови.
   Подтиска образуването и нарастването на тумори.
   Спомага за регулирането нивото на холестерола.
   Намалява риска от сърдечен удар, правейки кръвните плочици по-слабо лепливи.
   Спомага за регулиране на кръвното налягане.
   Намалява риска от епилептични припадъци при лабораторни животни.
   Подпомага намаляването на телесното тегло, като блокира разграждането на скорбялата.
   Спомага регулиране нивото на кръвната захар.
   Подтиска развитието на вируси, гъбички, бактерии.
   Действа срещу бактериите, намиращи се в устната кухина и причиняващи  “лош дъх” и кариеси.
   Забавя процеса на стареене.

   За да се приготви чаша зелен чай, първо трябва да се кипне водата – най-добре изворна вода, качествена бутилирана  или филтрирана вода. Най-добър вкус се получава, когато кипналата вода се охлади до 70 - 80°С и чаените листенца се залеят с нея. Чаят не се вари! За една чаена чаша ( 250ml ) са достатъчни около 1,5-2 гр. чай (приблизително равна чаена лъжичка). За да се получи най-добър вкус, запарването трае от 2 до 3 мин. По дългото запарване може да придаде тръпчив вкус на напитката, което се придизвиква от отделените танини. Колкото по-малко ферментирали са листата, толкова по-бързо протича извличането и по-кратко трябва да се запарва. Листата се отстраняват, след  приключване на запарването!

2 коментара:

  1. При запарването трябва ли да се сложи чинийка отгоре?

    ОтговорИзтриване

Добре си дошъл, драги читателю! Бъди така добър и пиши на кирилица.